Löfstad slott
Idag har jag besökt Löfstad slott i Östergötlands län tillsammans med några vänner. Lite synd att vi hade otur med vädret, för det hade regnat precis innan och det var fullt med myggor. Men vackert är det. 😊
Jag lägger upp lite bilder i tråden.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2021-06-28 09:06 av DesK
Vad fint! Länge sedan jag var där, men jag minns att det var ett vackert ställe!
Otur med myggorna förstås! 🤗🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det spökar där också! 😁
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#5: Tack! 🙂 Ja, det var väldigt vackert, speciellt trädgården.
Och här kan man läsa om slottet, dess historia, visningar, den engelska trädgården och Emilie Piper.
Om Emilie Piper:
"På Löfstad slott föddes 1857 fröken Emilie Piper som från barnsben fostrades till att bli en duktig äkta maka till lämplig högadlig herre. Men ödet, eller kanske Emilie själv, ville annat och hon gifte sig aldrig. Istället blev det egna hemmet, ett av Östergötlands mest praktfulla slott, hennes stora passion och livsuppgift. Med ett påtagligt intresse för inredning, ett exceptionellt öga för detaljer och viljan att både förnya och bevara, skapade Emilie en fantastisk slottsinredning som finns bevarad än idag. Innan Emilie dog 1926 skänkte hon inventarierna till Östergötlands Museum med tydliga instruktioner att bevara alltsammans precis som det var. Och så blev det verkligen. Känslan är att Emilie bara gått ut en stund för att när som helst komma tillbaka"
Slottets historia går tillbaka till 1600-talet och det unika med slottet är att det alltid varit privatägt och aldrig sålts till någon utanför släkten.