Smultronställen iFokus

Smultronställen

Etikettböcker
Läst 71 ggr
Magi-cat
2021-07-02 09:27
4

Boktips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här tänkte jag vi kunde dela med oss av välgörande boktips som passar sajtens ämnesområde! Böcker som ger just den där känslan av ro, av förundran, av att vara på en lustfylld plats, ett andningshål och ett riktigt smultronställe. Det där vi så väl behöver i vardagen. Man behöver inte alltid resa fysiskt. 📚🙂🌺

bild från pixabay.com

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-07-02 09:32
3

Mitt första boktips är en ok som jag håller på och läser just nu och som har gett mig väldigt mycket:
*Förundran - natur som ger livslust" av Stefan Edman och med bilder av Tore Hagman.

Den har ett vackert språk som med en myckenhet av fakta, den är poetisk och skapar just förundran.
Dikter får vi också ta del av och vackra bilder i resan genom de fyra årstiderna i naturen som ger livslust!

Boken finns att låna på bibliotek.

"Vad vill fåglarna när de sjunger? Varför byter räkor kön mitt i livet? Hur vet nattviolen när den ska dofta? Är det sant att näbbmusens hjärta kan slå mer än tusen slag i minuten? Och vem bestämmer i myrstacken?

Förundran är en lustfylld och ömsint hyllning i text och bild till det som flyger, simmar, växer, surrar och doftar i naturen omkring oss. 52 korta kåserier, med fakta och förundran inför den storslagna biologiska mångfald som också vi själva är en del av. Och som vi alltmer måste lära oss vörda och vårda."

https://www.adlibris.com/se/bok/forundran-natur-som-ger-livslust-9789189021297?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2026-05-20 08:58 av Magi-cat
Linnea Starstable123
2021-07-03 18:42
2

Jag läser boken ”Ljuset vi inte ser” som handlar om Frankrike under krig. När en 16 årig blind flicka lär sig att läsa punktskrift, så sitter en lika gammal kille i ett annat land och meckar med radioapparater. När Frankrike hamnar i krig så tvingas flickan fly med sin pappa.
Längre än så har jag inte kommit!

~Bästa Lukas~
Verona=🖤

Draken
2021-08-06 14:12
2

Jag har läst genom Sagan om Isfolket och Häxmästaren. Nu är jag inne på bok 16 "Mörkrets hjärta" i Legenden om ljusets rike.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

NeferNefer
2026-05-18 07:51
0

En av mina favoritbokserier är Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Den kan jag läsa om hur många gånger som helst och aldrig tröttna.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

NeferNefer
2026-05-20 07:57
1

Just nu läser jag "Prairie fires" av Caroline Fraser. Det är en biografi över Laura Ingalls Wilder, och författaren väver skickligt in historiska händelser i texten. Jag tror inte den finns översatt till svenska.

Lite mer info (på engelska):

https://prairiefiresbook.com/

Extensively researched, PRAIRIE FIRES reflects Fraser’s deep knowledge of westward expansion, and captures the full arc of Laura Ingalls Wilder’s life in three acts: poverty, struggle, and reinvention. Fraser illuminates how Wilder’s wildly popular ‘Little House’ series was a ‘profound act of American myth-making and self-transformation’ by a woman who had reimagined her frontier life as epic and uplifting, with disappointment and loss transformed into parable. Fraser keys into the vexed relationship between Wilder and her daughter, Rose, a profligate tabloid journalist prone to dramatic mood swings, and locates a dark libertarian strain running through the family. This biography considers a cultural touchstone–‘Little House on the Prairie’–and magnificently places it in the American experience and imagination.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

The official author site for Prairie Fires: The American Dreams of Laura Ingalls Wilder, a new biography by Caroline Fraser, explores the life and times of the beloved creator of the Little House on the Prairie books. Published on November 21, 2017 by Metropolitan Books.