Vandring eller promenad?
Vad är skillnad mellan vandring och promenad? Var går gränsen tycker du?
Jag är med i flera grupper för vandrare på Facebook och rätt som det är blir folk osams just p.g.a. det här. 😄En del har väldigt bestämda åsikter och tycker att man promenader i skogen/fjällen som inte innebär övernattningar inte kan kallas för vandringar.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det finns ju alltid någon gräns /skiljelinje… Jag tänker att en vandring ofta är längre än en promenad, men vandringen kräver inte någon övernattning, med nödvändighet. Jag har gjort ett antal pilgrimsvandringar utan övernattning.
/Désirée
Skog, mark och fjäll ser jag som en vandring. En promenad gör man i stan eller på promenadstigarna runt det egna hemmet.
Jag tänker också lite som ni, att vandring inte behöver vara med övernattning och att fjäll och skog förknippar jag också med vandring.
Ibland kan jag ta en jättelång promenad i stan men skulle aldrig kalle det för vandring. Men lika lång sträcka i skogen kallar jag för vandring, så ja det beror också på terräng. 😊
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Promenad för mig är när man kommer ut "går åt det håll som näsan pekar" som vi skojar om här.
Vandring är något som är planerat i förväg, är långt att gå och kanske även övernattning, mat och en massa saker behövs vid vandring tolkar jag det som.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vandring för mig är några timmar i skogen. Vilket det blir dom flesta dagar nu på sommaren. Promenad en tur i närområdet och till ICA.