Smultronställen iFokus

Smultronställen

Etikettervästra-götalandkyrkor-kloster
Läst 124 ggr
DesK
2021-06-27 16:21
4

Klaradals kloster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Klaradals kloster ligger i min hemby Sjövik med promenadavstånd till sjön Mjörn. Här lever och arbetar den Helige Franciskus systraskap.
Systraskapet är en av de grupper som lever kommunitets- eller klosterliv inom Svenska kyrkan. Systrarna lever med Bön och arbete i den helige Franciskus av Assisi och Klara av Assisis anda, precis som franciskanersystrarna i den katolska kyrkan. Själavård och samtal är en del av verksamheten. I mindre skala bedrivs det gästverksamhet och retreater på Klaradal. Utöver detta har systrarna en stor trädgård och hus att ta hand om. Retreater och gästverksamhet ligger, så gott som helt nere p g a pandemin. Det firas ett antal olika mässor och bönestunder som är öppna för den som önskar delta.

En tidig vårdag, när jag var nyinflyttad och var ute på promenad med Zaki, mötte vi en nunna. Jag kliade mig i huvudet och undrade vad hon gjorde här, när jag kom hem sökte jag på Sjövik och upptäckte att jag bor granne med klostret. Jag besöker klostret flera gånger i veckan och är sedan länge god vän med systrarna.
Samtliga bilder är mina egna.
Klaradals kloster

/Désirée

• Redigerat 2021-07-03 16:54 av DesK
DesK
2021-07-03 16:58
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Träffade mina döttrar idag, som berättade att när någon frågar vad deras mamma gör, så brukar de svara: mamma hänger med nunnorna i klostret, som hon bor granne med 😊 I förra veckan blommade detta träd som vackrast 😊

/Désirée