Nyköpings gästabud
Idag är det premiär för Nyköpings gästabud och jag rekommenderar det varmt. Det är 24:e gången som Teater Sörmland sätter upp det historiska dramat som utspelade sig i Nyköpingshus (där föreställningen äger rum nu) året 1317, när Sveriges kung Birger fängslade sina bröder Valdemar och Erik.
Jag har sett föreställningen en gång för några år sedan och det var verkligen en fantastisk upplevelse. Duktiga skådespelare, hästar, tidsenliga kläder, musiken…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/dags-igen-for-drama-pa-nykopingshus-det-ar-taget-till-max
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2021-07-05 07:22 av Loris M
Här finns det lite mer info om föreställningen, vilket tema de väljer för det här året, var du kan köpa biljetter o.s.v.
"Huvudtemat för årets sommarspel är perspektiv, där vi lyfter fram hur en historia skiljer sig beroende på vem som berättar den. Vår föreställning gestaltas genom tre delar: tre olika versioner av hur händelserna kring gästabudet kan ha gått till. Inspirerade av VR-teknik skapar vi en analog upplevelse i 360 grader, där du som publik själv bestämmer vad du ska fokusera på – och vem du ska tro på. Genom en tidsresa hamnar du mitt i medeltiden och i en av Sveriges största historiska maktkamper – just på den plats där det ursprungligen utspelade sig. Som publik får du möjlighet ta del av tre karaktärers perspektiv: Kung Birgers, Drottning Märtas och Amman Rikissas. Delar av vår stora lokala ensemble medverkar och tillsammans skapar vi en spännande och interaktiv upplevelse för alla sinnen, där historien upplevs nära även när den är på säkert avstånd. Kort sagt – allt är som vanligt, men inget är sig likt!"
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi