Akvedukten i Håverud
Få platser speglar så koncentrerat transporthistoriens betydelse för exploateringen av våra naturtillgångar och industrialismens utveckling i tidigare avlägsna landsändar.
Dalsland genomkorsas av flera stora sjöar i nordsydlig riktning och när Nils Ericsson 1868 färdigställde Dalslands Kanal innebar det en farled om 25 mil som knöt Dalslands inre och Västra Värmland till Vänern. Endast 1 mil av farleden är grävd kanal och passerar 31 slussar. Den trånga passagen förbi forsarna i Håverud löstes genom en akvedukt och en slusstrappa.
Industrier växte upp längs kanalen och för att garantera transporter året runt började en järnväg diskuteras runt sekelskiftet. Dal–Västra Värmlands Järnväg (DVVJ) öppnade för trafik 1928 och knöt ihop Arvika med Mellerud vid Bergslagarnas Järnväg till Göteborg. Järnvägen följer i stort kanalen upp genom Dalsland. I Håverud byggdes en bro över forsarna och kanalens akvedukt.
Både kanalen och järnvägen trafikeras numera enbart sommartid med turisttrafik Mellerud-Bengtsfors.
1938 byggdes den första vägbron i Håverud och succesivt ersatte landsvägstransporter både kanal- och järnvägstrafik. En ny bro 1987 som svarade mot tidens krav ersatte den tidigare.
Akvedukten i Håverud är en stor och välbesökt sevärdhet som även drar internationella besökare. Området är mycket naturskönt med vackra vyer både uppåt och nedåt farleden. I området finns hotell, vandrarhem och stugby liksom café, restauranger och ett kanalmuseum.
Håverud är skyltat från E45 strax före Köpmannebro.
- Redigerat 2021-07-05 19:57 av DesK
Vilka fina bilder! 👍 Jag var där för många år sedan och har tänkt ta mig dit framöver någon gång 😊
/Désirée
Jättefina bilder.
Slussat har jag gjort men aldrig där🙂
Tack för tipset.
/Maria
- Redigerat 2021-07-05 15:49 av Maria
Roligt att se bilderna, det måste vara rent hisnande i verkligheten! Bra gjort att bygga den, måste man säga …
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen