Café Columbia i Kisa
Kanske passerar ni den lilla orten Kisa i södra Östergötland på väg till eller från Astrid Lindgrens Vimmerby eller på ett alldeles eget besök?
Då kan ni knappast missa det mysiga Café Columbia på genomfartsstråket Storgatan (rv 34). Det är Kisas äldsta hus med en intressant historia som levandegörs på ett bra sätt. Det var faktiskt här som utvandringen till Amerika började 1845. På övervåningen finns ett Emigrantmuseum.
Mat och fika serveras och det finns souvenirer och lokala godsaker att köpa.
På baksidan kan man sitta ute och beundra utsikten mot ån.
Vid gaveln på huset finns en minnessten med text om utvandringen.
Bredvid Café Columbia finns ett annat trevligt ställe: Landets goda specerihandel!
Här finns massor med gott, fräscht, närodlat och lokalförädlat, färska grönsaker, surkål och kimchi, sylt och saft, lokal ost och hembakat bröd, godis och choklad m.m.!
En liten fikastund kan man ta här också med gott bröd.
Bara 50 meter bortåt (åt järnvägen) finns en staty av den legendariska läkekvinnan Kisa-Mor, Maria Jaensson.
Ett inte lika trevligt nutidshistoriskt minne förknippat med den här orten är byggnaden mitt emot Café Columbia, nämligen Östgöta Enskilda Bank där det skedde ett rån 2009 som slutade i Malexanderdåden.
https://www.visitostergotland.se/303017/Landets-Goda-Specerihandel/
https://corren.se/nyheter/kisamor-far-sta-staty-pa-mariaplatsen-6019753.aspx
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Oh vad det låter mysigt!
Det ska bli ett utflyktsmål framöver! Ska kolla avstånd Norrköping Kisa. Kram från WL
Lite disiga bilder tyvärr. 🙂
#1 Kul att du tyckte det! Jag får det till ca 11 mil från Norrköping!
.
Ca 4 mil norr om Vimmerby.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det ser ut som ett härligt ställe.😊 Roligt att kombinera fika med kultur och historia.
/Maria
Vilket trevligt ställe! 😊 Det hamnar på min önskelista 😊
/Désirée