Smultronställen i Norrköping!
I Norrköping finns så många smultronställen!
Synd om man begränsar sig till en hotellnatt efter att besökt Kolmårdens djurpark. Det finns så mycket att se -Hällristningarna- Kaktusplanteringen- det gamla industrilandskapet med sina vattenfall och vackra byggnader.
Man kan börja vid Konsert och Kongress och vandra uppför de kullerstensbelagda gatorna upp till Stadsmuseet som vann pris i år och rosades för sin utställning om -Nazismen och medlöpare i Norrköping-. Jag besökte denna utställning och fick kött på benen om historien av medlöpare i Norrköping.
Så har vi ett känt bibliotek ritat av arkitekt Sten Samuelsson.
Många grät då villa Flora revs, ett vackert Bibliotek som gav Norrköping en ståtlig bild över Södra promenaden. Denna Patriciervilla var Edvard Ringborgs förtjänst byggdes 1889.
Promenaderna nämns i musik, bla Ulf Lundells -jag går på promenaden-.
Motala Ström slingrar sig genom staden och att fiska från pirarna är populärt. Förr fick man hårda straff för att dra lax ur strömmen.
Ett fint konstmuseum finns en bit från Biblioteket där fina konstutställningar hålls, - spiral Åtbörd- finns utanför av konstnären Arne Jones- konst runt museet finns att se också.
Detta var lite av vad man kan se och besöka i Norrköping. De vackra parkerna är värda besök också, bla Folkparken, mfl. Slutar med en ren Norrköpingsdialekt- en kan skene gate upp och gate ner och bare glane i skyltfönstra på sina skanker. - Man kan springa gata upp och gata ner och bara titta i skyltfönstren på sina fötter-
Välkommen hit!
Utanför kan man se-Spiral åtbörd-
- Redigerat 2021-07-11 19:47 av Magi-cat
Det låter underbart och inspirerande, tack Wonnalesan!💗🌸
Alltför länge sedan jag varit där, nu kanske det blir av!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Alla varmt välkomna till Peking som Norrköping kallas i folkmun! Mvh/WL
#2 Vad kommer det namnet ifrån?😊
/Maria
Hej Maria !
Jag har en svag aning om att det var Tjadden Hällström som började kalla Norköping för Peking? Men det vill jag ha osagt. Likheterna med Peking är annars 0, hihi…Mvh/WL
#4 😃
/Maria
Det finns lite olika historier om varför Norrköping kallas Peking. 🤗
Här är en:
https://www.xn--flyttatillnorrkping-46b.se/norrkopings-smeknamn
Mysigt! Jag ser ingen etikett på inlägget, vilken skall det vara?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#7 Satte dit två passande. .😊
Tack Magi-Cat!
Man blir lite hemmablind, men visst kan man vara turist i sin egen stad!
Man kan upptäcka nya saker genom sin stadsvandring. På Nyårsafton innan Coronan gick man man ur huse och stadsvandrade genom ett så vackert landskap av färglagda vattenfall och ljusprydda träd.
Så har vi ju alltid höstkarnevalen som förr var både en barnkarneval och vuxenkarneval. Musik , artister och tivoli. Många knallar och loppis utanför Konstmuseet.
I folkparken var jag mycket som barn och jag åker ofta upp dit nu också och promenerar i de vackra åbackarna och ut på himmelstalundsfälten där hunden kan få sträcka ut i frihet. Mvh/WL
#9 Så fint det låter, Wonnalesan! Visst finns det mycket vackert omkring en!
Mitt starkaste minne från Norrköping är nog Kaktusplanteringen, eftersom jag alltid tyckt kaktusar är fascinerande.😊🌵
https://www.norrkoping.se/kultur-och-fritid/parker-och-lekplatser/kaktusplanteringen
Måste erkänna att jag bara har passerat Norrköping, får se till att det blir ändring på det snart 😊
/Désirée
Ljusfestivalen har de också. Brukar vara helt magiskt att gå en vinterpromenad i stan då, har jag hört.
https://visit.norrkoping.se/se-och-gora/storre-evenemang/norrkoping-light-festival
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi