Tjolöholms slott
Ett sagoslott. Så vackert
/Maria
Så vackert!
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Ja där är så vackert.
Jag har varit där många gånger men det var premiär med lille barnbarnet 🙂
/Maria
Vad fint!
Mycket vackert 😍
/Désirée
Där har jag varit faktiskt! Jättefint, sevärt både slottet och trädgården, för att inte tala om utsikten! 😍
#0 Fina bilder, Maria!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#8 Jag tog massor med bilder men barnbarnet är med på de flesta 😉
/Maria
#9 Det blir lätt så. 😄👍❤

Älskar Tjolöholms slott på sommaren. Då kan man se rådjur i parken. Men julmarknaden brukar vara väldigt fina också.
Brukar de inte ha hästtävlingar också?
#12 De har ju enorma stallar men vi såg inga hästar 😉
/Maria

#12, nej det brukar inte ha hästtävlingar vad jag. Däremot har de historiskt haft uppfödning av hästar och har en fin utställning från de gamla stallarna.
Jag bor ungefär 5 minuter från slottet och är där en del. Det är fantastiskt att gå i miljöerna året runt.
Jag får tipsa om att de på somrarna brukar ha mysiga barnaktiviteter och jättefin barnteater! De har också jättemysig afternoon tea i slottsmiljö och under vissa evenemang kan man stöta på de "boende" I tidsenlig klädsel som går runt och är fantastiska i sina karaktärer. Blir man glassugen finns också breutigams marsipan och glasstillverkning en liten biltur därifrån. Fantastisk glass!
#14 Vet du om det finns någon ställplats i närheten? Jag och hundarna bilcampar ju en del 😊
/Désirée

#15, jag är ganska säker på att det finns ställplats på parkeringen utanför. Väldigt fint eftersom det är precis vid havet. Bäst att dubbelkolla dock, jag campar så sällan just där 🤣
#16 Så konstigt att du inte campar där 😉😂
Kollar upp det, är sugen på att dra iväg med herrskapet Vov 😊
/Désirée

#17, om du är i krokarna och svänger kan jag även tipsa om skårs gård som ligger lite innåt landet från tjolöholm.
Även Stättareds 4H-gård, en gammal fantastisk gård som nu drivs av kommunen och arbetar med att bevara gamla lantraser. Eftersom gården ligger belägen mitt i fantastisk gammal bokskog finns möjlighet att både ströva på gården, promenera i skogen eller ta ett dopp eller fiska i sjön.
Åker men längre söderut, till Varberg, kan jag tipsa om vareborgs bärodling och jordgubbscaffé och strömma farmlodge.
Stättared vet jag har uppställningsplats, de andra vet jag inte.
- Redigerat 2025-05-18 19:26 av oh-la
#18 Tack för fina tips, jag har ju inte så långt till dina trakter, ca 1 timmes bilresa 😊
/Désirée
Så fint, där har jag aldrig varit.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Så otroligt vackert 😍