Mitt vackra Norrland
De har varit några diskussioner om Norrland sedan siten startade. Jag bor ju i Norrland. Så jag tänkte att jag kan väl starta en tråd om mitt vackra norrland 🙂
- Redigerat 2021-07-01 18:47 av Loris M
Den Norrländska vintern kan vara tuff. Det fick vi erfara för 3 år sedan. Snön vräkte ner, skolor och arbetsplatser fick stänga för folk tog sig inte fram. Plogpersonalen jobbade 24/7 för att hålla vägarna någorlunda öppna.
På min baksida (bilden) kunde man inte gå ut utan att sjunka djupt. Ena sonen var 185 cm då, han sjönk ner nästan till midjan.
Jag har varit i Edsbyn, inte längre norrut, min måg är från Över-Kalix jag hade önskat att resa dit, att få se allt norrut. Spännande att få läsa om allt från Norrland…Mvh/WL
Fjällövergången över Skalstufjälle mot norge.Bilden tagen den 16 Maj 2019
Fjällövergången Graddis. Gränsen mot Norge på svensk sida. Bilden tagen i början på Juni 2019
- Redigerat 2021-07-01 17:24 av Draken
En mycket vanlig syn lite högre upp i norrland ;)
Det är mycket Tyskar som vistas i Norrland på sommaren. Deras högsta önskan är att få se den majestätiska Älgen, skogens konung.
Goda vänners stuga vid Stora bandsjön
Familjegrillning hemma hos äldsta sonen och svärdottern.
Sundvalls Street Meet, med Sundsvallsbron i bakgrunden. Första helgen i Juni 2019
#3: Norrland är vackert. Hoppas du får möjlighet att åka uppöver mot Över- Kalix.
Tanken är att jag skall, i den mån jag kan, lägga upp och dela med mig av de bilder jag tar när jag är ute och far 😉
Tack för alla fina bilder! 🌸
Sundsvall har jag varit i många gånger, promenerat, handlat… För många år sedan när jag bodde i Ånge och barnen var små, kommer jag ihåg speciellt en vinter när det var runt -34 grader. När jag lämnade barnen på förskolan tidigt på morgonen fick jag gå igenom stora snöhögar och det tog lång tid att komma fram, för plogpersonal hade inte hunnit med alla små gator. Håret och ögonfransar var helt vita. 😀
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#12: Stadskärnan i Sundsvall är mycket vacker. Sundvall blev ju dessutom korad till Sveriges vackraste stad i 2017 😁
Jo, vintrarna kan vara lite jobbiga här uppe 😉
Tack för vackra bilder. Så långt norrut har jag aldrig varit.
/Maria
#0 Du valde ingen etikett så jag har lagt till etikett Norrland så de som letar efter trådar om Norrland hittar din tråd.
Så vackert! Jag har varit i Dalarna som längst upp i Sverige.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#16 Samma här. Då tyckte jag att jag var väldigt långt norrut😀
/Maria
#14 Det lär komma mer under denna sommar ;) Jag skall ytterligare norrut i landet i Augusti när jag går på semester 🙂
#15: Jättebra, tack. Visste inte vilken etikett jag skulle använda. Jag har ingen etikett på mina två andra nystartade trådar heller tror jag. Kan du ordna det :)
#16 Dalarna är rena södern för vår del ;) Men DÄR är det vackert 😃
#17 Och då ligger inte vi så långt från huvudstaden. Det är bara 38 mil härifrån till Stockholm, en enkel dagstur 😁
#18: Har fixat nu. Annars, om du inte hittar passande etikett så känn dig fri att skapa nya.
#19: Hur gör jag det ? har aldrig gjort det annat än på de siter jag själv modererar 😊
Det funkar på samma sätt som på egna sajter, man skriver ordet i fältet för etiketter och trycker på enter.
🙂 Tack
Vi stannade till vid den nya rastplatsen (Rastplats Storlien) när vi åkte över till min bror på Levanger nu i Juli.
Högst upp på toppen kan man se ett jakttorn eller vad det nu är. Vilken utsikt man skulle ha haft där 😍
Storlien stugby
- Redigerat 2021-08-06 14:17 av Draken
Åre
- Redigerat 2021-08-06 14:20 av Draken
Åresjön var lite orolig när vi passerade.
Skalstugan
Skalstugan är en fjällövergång med gräns mot Norge. Bilderna knäppta på svenska sidan.
Precis vid Norska gränsen träffade vi på får efter vägen. Förmodligen hör de hemma i Verdal som ligger 3 mil in på Norska sidan. Det är ganska vanligt att fåren går på "fribete" i norska fjällbygder.
Så vackert 🙂
/Maria
#9:
Va mysigt!!!
HH 🙂
#39: Norrland är vackert, men man tänker inte så mycket på det när man bor här uppe 😊
#40 Det var jättemysigt 🙂
#41:
Jag bodde hos min moster i Svappavaara när jag och min fd , man va p semester, stod på Marknad ,
Vilken härlig natur och ett annorlunda klimat 😊
HH 🙂
#42: Klimatet är inte roligt, särskilt på vinterhalvåret 😉Naturen är ganska fascinerande, tack vare att de har bevarat en hel del av urskogen uppåt i landet.
Lokalt hemma i Sundsvall.
Vängåvan parken, mitt i centrum.
Blomsterkollage från en av mina skogspromenader med hundarna och sista bilden, knäpp på min baksida kl.23 på kvällen
Norrland är inte så roligt på vintern, men vackert är det, om vädret är snällt 😊
Hemmavid.
Nu har vi solen i varje fall 😁
Typisk Norrländsk vinter 😉🙈
Jag har bott i Jokkmokk. Kommer ihåg att det va jätte mycket snö och jätte kallt. Men jag trivdes jätte bra där. Kan tänka mig att flytta dit igen.
Man 50+ som bor här i Norra Thailand.
Norrland är vackert 🙂
Var ett tag sedan jag skrev här nu.
Vi har en ganska hård vinter här i år. Hårdare än den har varit på några år. Snön ligger flera meter djup och tempen ligger kring 20-25 minusgrader
Hundarna är inte lyckliga. De måste ha kläder på sig när de går ut , vilket de avskyr …trots att de är Chuhuahua 😉
Bilderna är tagna på samma åkur, fast med 8 km avstånd och en halvtimme imellan.
Vacker, men kall, vinterdag.
Vi åkte till Bodö ( min hemstad) i September ifjol.
Bilder här tagna i Kramfors
- Redigerat 2024-01-20 15:56 av Draken
På väg upp mot Graddis. ca.8 mil norr om Skellefteå.
Graddis
- Redigerat 2024-01-20 15:59 av Draken
Mitt ute i ingenstans, på väg ner mot Vilhelmina 😉
Så vackra bilder! 😍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack 🙂
En av de semesterresor jag minns bäst från barndomen var norrlandsresan. Trots att det är 40-45 år sedan nu så minns jag mycket av den resan.
Vi bodde även då i höjd med Gävle, men någon mil inåt landet. Upp till Umeåtrakten följde vi kustvägen, minns inte riktigt vilka platser vi övernattade första nätterna men vi tog relativt korta dagsetapper och satsade på att hinna vara några timmar minst på de platser vi stannade över natten. Ibland stannade vi någon dag innan vi åkte vidare.
Från Umeå så följde vi Blå vägen och övernattade i Tärnaby, Åkte lift upp till en fjälltopp där minns jag, sedan fortsatte vi in i Norge till Mo i Rana där vi övernattade i en halvt förfallen stugby med rostiga minigolfbanor. Gissar att det var regnigt eftersom tältet valdes bort den natten.
Nästa övernattning var i Trondheim där campingen låg väldigt nära järnvägen, vilket vi upptäckte mitt i natten när hela marken där vi slagit upp tältet skakade!
Därifrån gick färden över till Sverige igen, närmare bestämt Åre och lift upp till Åreskutan såklart.
Så många fina vyer!
Vi åkte till Härnösandstrakten flera gånger om året från 1996 - 2011 eftersom mina svärföräldrar bodde där uppåt då. Sundsvall är verkligen en vacker stad och vi stannade ofta någon timme där bara för att strosa runt.
#59: Sundsvall är min hemstad, och jag måste hålla med om att den är vacker 😉
Efter branden 1888 blev det bestämt att staden skulle byggas upp igen i sten, och allt skulle vara minst 3 våningar högt. Stadscentrum har sedan dess hetat Stenstan 🙂

Vängåvan
Indalsälven sett från Bispgården.
(Bilden tagen förra sommaren)
Draghällan i Sundsvallsbukten
Så många vackra bilder! 💖😀
/Désirée
#63: Tack så mycket 😊
Jag uppskattar mycket alla dina vackra bilder från en del av Sverige, som jag ännu inte har besökt, men hoppas att kunna ta mig till framöver 😊
/Désirée
#65: Jag tycker absolut du skall koma till Norrland. men ta det under någon sommar sf. Vintrarna här är oftast inte så roliga 😉
Promenad runt Sidsjö Naturreservat igår kväll.
#66 En av mina döttrar bor i Trondheim, så blir nog ett besök i Norrland i samband med ett besök hos dottern.
/Désirée
#68: Vanliga vägen till Trondheim går ju över Storlien. Men jag kan rekommendera att du tar vägen över Skalstufjället istället. Det blir lite längre att åka eftersom du kommer ut vid Verdal och Levanger som ligger 7 mil norr om Trondheim, men det är värt det 😊
#69 Hur bra är respektive väg? Jag kör med bil och liten husvagn, ekipaget är knappt 10 meter.
/Désirée
Sist jag körde över Skalstufjället var förra sommaren och då var vägen bra.
Vägen över storlien brukar de vara duktiga på att hålla bra eftersom det är egentligen huvudvägen mellan Norge och Sverige härifrån sett.
Vi rastade hundarna i Storlien när vi var på väg hem från Norge i Söndags. Det är otroligt vackert där uppe.
Hjortronblommor
Fina hjortronmyrar
- Redigerat 2026-07-07 10:54 av Draken
Det blåste friska fjällvindar, men det bekymrade inte hundarna 😉
Vi följde en av naturstigarna.
Den här blomman hittade jag bland hjortrontuvorna.
Det är blomman hos Fjällbjörnbär.
#72: Vackra blommor. Har aldrig sett hjortron i naturen. Vet inte ens om de finns här nere i Skåne. Det lär finnas några ställen i Småland. Min kompis familj har hus med skog där, och det ska finnas hjortron i skogen. Vi hittade dock inte några när vi var där.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#78: Det finns jättemycket hjortronmyrar här i Norrland. Jag brukar dock inte plocka.
#79: Har förstått att det ibland är helt gult på myrarna i norr. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#80: Jo det är det 😊 Och egentligen är man lite dum som inte plockar hjortron, eftersom man kan tjäna en bra hacka på det 😉
#81: Ja, det är väl ett av de dyraste bären man kan köpa? 😊
Jo jag tror det.
Bilträff med Trubadur i Viksjö
Gussjön . Mitt mellan Viksjö och Härnösand
- Redigerat 2026-07-09 19:19 av Draken
Kvällssol över Bondsjöhöjden.
Såå vackert! Tack för att du delar med dig av dina bilder! 🙏👍😊
/Désirée
#89: Tack 😊 Jag älskar mitt Norrland