Din favoritstad som inte är din hemstad
Finns det någon svensk stad som du tycker väldigt mycket om och som du inte har varit fast boende i?
Min favoritstad är Härnösand, en bit upp på Östersjökusten, strax ovanför Sundsvall. Jag gillar att staden är byggd på öar och därför har mycket vattenkänning inne i stan. Det finns äldre bebyggelse från 1700-talet, men även en hel del byggnader från sekelskiftet kring 1900. Staden är mycket äldre än så. Den närmar sig 440 år.
Härnösand har sitt eget Skansen, fast det heter Murberget. Dit har de flyttat byggnader från andra platser i Ångermanland. Bland annat en liten kyrka, en skola och en gammal pittoresk handelsbod.
Något förvånande finns även Sveriges största bilmuseum i Härnösand.
Under långa tider var Härnösand en universitetsstad, men för knappt tio år sen flyttades verksamheten från Härnösand till Sundsvall av sparskäl. Tyvärr märks det i stan. Många butikslokaler står tomma och det är inte samma vimmel som jag upplevde tidigare. Jag hoppas att stan kommer på fötter och hittar nya sätt att locka människor att bosätta sig där. Härnösand är vackert, har en lång och spännande historia, många sevärdheter och närhet till bland annat Nordingrå, Västanåfallet och Skuleberget. Dessutom upplever jag att Härnösand är billigt att bo i.
Eftersom Härnösand även har varit en militärstad med eget regemente (KA5), finns det åtskilliga spår kvar från Kalla kriget. Bland annat i form av nedlagda militäranläggningar insprängda i bergen. Bäst ser man dem på Hemsön, en av en handfull öar som utgör Härnösands skärgård. I Hemsö fästning kan man vandra runt bland militärfordon och artilleripjäser ovan mark, eller i stridsledningscentraler, och logement under mark. Ovan mark finns också en fin restaurang med utsikt över sydöstra sidan av ön, samt det öppna havet som slutar i Finland. Vackra sommardagar brukar det vara fullt av nyfikna besökare vid fästningen. Hemsön kan också erbjuda fina badstränder, ett gammalt fiskeläge, grottor och kanot- och cykeluthyrning.
Har du besökt Härnösand?
Jag skulle precis skriva Visby, men jag bodde där en kort period då jag var 17 år. Så då får jag skriva Vadstena som ligger vid Vätterns strand och har mycket historia och intressanta kulturminnen. Att ta ett bad i Vättern är underbart då temperaturen tillåter.
Jag bodde en 13on helg i Klostret vilket var en upplevelse i sig.
Andra små pärlor är Söderköping och Gränna med Visingsö som upplevelse. Mvh/WL
#0 Tack för mycket information.
För min del kommer jag inte långt från västkusten. Strömstad t.ex🙂
/Maria
Visby, innanför murarna, är min absoluta favoritstad. Minns första gången jag åkte dit, det kändes som att komma hem. Eller som att jag varit där förr fast jag inte hade det. Det var liksom så "hemma" på något sätt.
Vilken intressant tråd!
Härnösand har jag besökt, för länge sedan, och tyckte det var en underbar stad! Över huvud taget älskar jag trakten och naturen där som runt Nordingrå, Höga Kusten, Skuleberget …
#3 Visby har jag besökt en gång och känner också att det vore en stad att trivas i, med all historia, rosor, vackra utsikter och mysiga platser! Lite som "hemma" …
#1 Vadstena likaså, en alldeles speciell stad med historia och kultur! Vad häftigt att du bott i klostret!
Jag kan visst inte komma på någon mer stad …🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det är väl ingen stad men jag älskar Jokkmokk. Särskilt på vintern när det kryper ner mot -40. Tycker det är speciellt på något vis.
Man 50+ som bor här i Norra Thailand.
Jag tycker om Uddevalla.
Gamla "infarten " till staden är magiskt vacker.
Som barn tyckte jag Uddvalla var det mest spännande utflyktsmålet.
/Maria
Jag tillbringade tonåren i Nora i Bergslagen. Då tyckte jag att det var en typisk pensionärsstad. Nu är jag själv pensionär, och skulle faktiskt kunna tänka mig att bo där.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
Nora är fint. 🙂
Hade för 25 år sedan släkt i Härnösand, men jag minns inte staden faktiskt för jag var så liten de få gånger jag var där.
Min favoritstad är Visby, innanför muren. Jag kan verkligen inte sätta fingret på det, men första gången jag kom dit kändes det som att jag kom hem. Utanför muren är det dock inte lika mysigt, även om jag kunde bott där med.
#0: Härnösand har vaknat lite till liv igen, åtminstone nu på sommaren.
Technikus finns där och är välbesökt.
Kranz Challenge är alltid på sommaren, det drar oerhört mycket folk med bilträff och utställning på dagen och Cruising på kvällen
- Redigerat 2023-05-12 12:41 av Draken
Umeå! Underbar stad!
Jag var där för några år sedan och besökte bl.a. Bildmuséet och Gammlia.
Gitarrmuséet var tyvärr stängt just då.
https://www.tripadvisor.se/Attractions-g189818-Activities-Umea_Vasterbotten_County.html
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det bästa jag visste som barn var att besöka Uddevalla och det gillar jag fortfarande.
Strömstad är också en fin stad.
/Maria
Trondheim är min favorit stad. Tätt följt av Levanger, 7 mil norr om Trondheim.
Nu har jag läst hela tråden och skäms för mina upprepningar.
Hoppas det är ok🙄
/Maria
Düsseldorf (är född där, men har inte bott där sedan 1966) Köln, Lübeck, Wien, Stockholm, Ystad och Trondheim är några av mina favoritstäder 😊
/Désirée
Har varit i Härnösand många gånger eftersom mina svärföräldrar bodde i de trakterna 1996 - 2011. Mycket vackert att se där!
Gamla Gefle är ett fint kvarter i Gävle, men staden i övrigt är väl ungefär som de flesta städer.
Visby är så otroligt charmigt och väcker underbara barndomsminnen, vi var till Gotland under flera somrar när jag var barn. Nu när jag varit dit som vuxen tycker jag tyvärr att det blivit lite för turistanpassat i vissa delar.
Pratar vi städer utomlands så är nog Florens min favorit.
/Maria
Min favoritstad förutom den stad jag bor i är helt klart Mariefred. Gripsholms slott, alla gulliga butiker, Café Blå Katten, alla underbart vackra hus, glass vid vattnet (på sommaren), och möjligheten att åka ångtåg (på sommaren).
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon